سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چه زمانی انجام سونوگرافی رنگی جنین لازم است؟

فهرست مطالب

  • سونوگرافی داپلر یا رنگی چیست؟
  • سونوگرافی رنگی جنین
  • انواع سونوگرافی در طی بارداری/ بهترین زمان برای سونوگرافی رنگی
  • انواع سونوگرافی رنگی / داپلر
  • چه زمانی از سونوگرافی داپلر جنین استفاده می شود؟
  • کاربرد سونوگرافی داپلر/ رنگی
  • عوارض  و خطرات جانبی سونوگرافی داپلر
  • هزینه سونوگرافی داپلر

 

سونوگرافی داپلر یا رنگی چیست؟

سونوگرافی رنگی نوعی تصویربرداری به کمک امواج صوتی با فرکانس بالا است که برای اندازه گیری میزان جریان خون از طریق شریان ها و رگ ها، مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع تصویربرداری رنگی به پزشک کمک می‌کند تا جریان خون را از طریق رگ های، اندامهایی مانند پاها، بازوها و گردن مورد بررسی قرار دهد. این شیوه از ارزشیابی می تواند خون های مسدود شده یا کاهش جریان خون درون اندام‌ها را نشان دهد تا با تشخیص به موقع از اختلالاتی که منجر به سکته میشوند جلوگیری کند. سونوگرافی دالر داپلر توانایی تصویر برداری از بافتهای سطحی و عمیقی را دارد. تفاوت اصلی سونوگرافی معمولی و سونوگرافی دالپر در این است که سونوگرافی معمولی با استفاده از امواج فراصوتی، تصاویری از درون بدن تولید می‌کند که امکان نمایش همزمان جریان خون در باف ها را ندارند، و این در حالی است که در سونوگرافی رنگی این امکان وجود دارد.

سونوگرافی رنگی جنین

سونوگرافی رنگی جنین نمای دیداری یا شنیداری از حرکت خون در رگ های خونی جنین را با استفاده از امواج صوتی در اختیار پزشک قرار می دهد. این نوع سونوگرافی نشان می دهد که اکسیژن و مواد مغذی به جفت و از جفت به جنین می رسد یا خیر. سونوگرافی رنگی بر خلاف سونوگرافی معمولی که فقط عکس نوازاد در داخل رحم  را به والدین و پزشک نشان می دهد، تنها برای مشاهده جریان خون در جنین و جفت مورد استفاده پزشکان قرار می گیرد.

انواع سونوگرافی در طی بارداری/ بهترین زمان برای سونوگرافی رنگی

در طی دوران بارداری سونوگرافی پایه برای خانم های باردار وجود دارد. نوع اول در سه ماهه اول بارداری برای تعیین تعداد جنین، ضربان قلب، رشد جنین و تعیین زمان بارداری انجام می‌شود. نوع دوم در سه ماهه دوم و برای کنترل انواع ناهنجاری‌های جسمی و اطمینان از رشد کامل جنین توسط پزشک انجام می‌شود. سونوگرافی داپلر در طی این دوران و در صورت مشاهده هرگونه ناهنجاری استفاده می‌شود، اما بهترین زمان برای انجام آن هفته 18 تا 20 بارداری و همزمان با سونوگرافی آنومالی اسکن جنین است.

 

انواع سونوگرافی رنگی / داپلر

انجام هر یک از انواع سونوگرافی رنگی به اینکه فرد در هفته چندم بارداری قرار دارد و اینکه پزشک از چه نوع دستگاهی برای انجام سونوگرافی رنگی استفاه می کند، بستگی دارد.

1.      سونوگرافی داپلر: این نوع سونوگرافی همزمان با سونوگرافی طبیعی بارداری انجام میشود. در این نوع سونوگرافی رادیولوژیست نوعی ژل مخصوص بر روی شکم و ناحیه لگن میریزد و از مبدل اولتراسوند برای مشاهده جریان خون درون بافت، استفاده می کند.

2.     داپلر جنینی: داپلر جنینی دستگاه دستی است که برای نظارت بر ضربان قلب جنین مورد استفاده قرار می گیرد.

3.     داپلر از طریق واژینال: در این رادیولوژیست پروب داپلر را درون واژن قرار می دهد. پزشکان از این روش برای بررسی بارداری خارج از رحم استفاده می کنند.

کلینیک تصویربرداری دکتر وهاب آقایی با داشتن به روزترین دستگاه های تصویر برداری سونوگرافی آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است. برای کسب اطلاعات بیشتر به صورت حضوری و یا تلفنی می توانید از مشاوره، توسط تیم حرفه ای این کلینیک بهره مند شوید.

چه زمانی از سونوگرافی داپلر جنین استفاده می شود؟

·        در موارد زیر پزشک است سونوگرافی داپلر جفت و جنین استفاده می کند.

·        در صورتی که مادر دوقلو یا چند قلو باردار باشد.

·         برای مادرانی که اعتیاد دارند.

·        برای بررسی میزان رشد جنین در مواردی که جنین به اندازه کافی رشد نکرده است.

·        اگر نوزاد قبلی در بدو تولد مرده باشد.

·        در صورتی که مادر باردار دیابت و یا فشار خون بالا داشته باشد.

·        اگر مادر باردار تجربه سقط جنین داشته باشد.

·         برای مادرانی که در هفته بیستم بارداری به سندرم گونه سیلی مبتلا شوند.

·        اگر BMI (شاخص توده بدنی) خیلی بالا و یا خیلی پایین باشد.

کاربرد سونوگرافی داپلر/ رنگی

سونوگرافی رنگی پیشرفته یا همان کالر داپلر محدود به بحث بارداری نیست و با استفاده از آن می‌توان تمامی شریان های عروقی بدن و همچنین سیستم وریدی را مورد بررسی قرار داد.

·        شایع ترین کاربرد سونوگرافی رنگی در بررسی اندام هایی مانند عروق پاها، عروق گردنی که شامل شریان های وریدژیگولت و کارتوتید می‌شود، است.

·        همچنین با استفاده از این سونوگرافی پزشک می تواند در بیماری های خاصی که منجر به انسداد عروق می شوند محل انسداد را تشخیص دهد و با دقت بیشتری برای درمان بیمار برنامه ریزی کند.

·        این نوع سونوگرافی امکان بررسی عروقی همچون آئورت، عروق طحالی، عروق کبدی، عروق شکمی و عروق سگمنتال را با استفاده از تصویر برداری به پزشک می دهد.

 

عوارض و خطرات جانبی سونوگرافی داپلر

 تاکنون هیچ مدرکی ارائه نشده که نشان دهد انجام سونوگرافی داپلر برای مادر و جنین ضرر دارد. امواج فراصوتی در سونوگرافی داپلر کاردیوتوگرافی برای گوش دادن به ضربان قلب جنین استفاده می شوندشدت کمی دارند پس اگر توسط افراد متخصص به درستی به کار برده شوند، هیچ گونه خطری را به همراه نخواهند داشت. البته پزشکان توصیه می‌کنند که در هفته های نخست بارداری نباید از سونوگرافی داپلر واژینال استفاده کرد.

 

هزینه سونوگرافی داپلر

به طور کلی هزینه سونوگرافی با توجه به دستگاه های مرکز تصویربرداری، نوع بیمه و ناحیه مورد نظر پزشک برای انجام سونوگرافی بستگی داردو کلینیک تصویر برداری دکتر وهاب آقایی با در اختیار داشتن تکنولوژی روز و بهترین قیمت ها آماده خدمت رسانی است.

https://www.drvahabaghai.com/