سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کاربردهای سونوگرافی ترانس واژینال

سونوگرافی ترانس واژینال از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصاویر از اندام های داخلی استفاده می کند.تست های تصویربرداری می توانند ناهنجاری ها را شناسایی کرده و به پزشکان در تشخیص شرایط کمک کنند.

سونوگرافی ترانس واژینال چیست؟

سونوگرافی ترانس واژینال که سونوگرافی اندواژینال نیز نامیده می شود، نوعی سونوگرافی لگنی است که توسط پزشکان برای بررسی اندام های تناسلی زنانه استفاده می شود.این اندام ها شامل رحم، لوله های فالوپ، تخمدان ها، دهانه رحم و واژن می شود."ترانس واژینال" به معنای "از طریق واژن" است.این سونوگرافی، نوعی معاینه داخلی محسوب می شود.

برخلاف سونوگرافی معمولی شکم یا لگن، که در آن گره اولتراسوند (مبدل) در قسمت بیرونی لگن قرار دارد، این روش توسط پزشک یا تکنسین انجام می شود. برای انجام این روش تصویر برداری، یک پروب اولتراسوند در حدود 2 یا 3 اینچ در کانال واژن قرار می دهد.

روش سونوگرافی مزایای بسیاری دارد. این روش بدون درد است و شامل اشعه نمی شود، از این رو بسیار بی خطر است.هیچ تزریقی وجود ندارد، مگر اینکه پزشک شما بنا به شرایط خاصی درخواست کرده باشد.امواج صوتی با فرکانس بالا تضمین می کند که تصاویر جزئیات بسیار بالایی را نشان می دهند و می توان کوچک ترین قسمت های بدن را نیز بررسی کرد. همچنین در حین انجام این روش، یک متخصص در کنار شما خواهد بود، و شما این فرصت را دارید که هر گونه نگرانی و درد در حین انجام سونوگرافی ترانس واژینال را به او اطلاع دهید.

 

سونوگرافی ترانس واژینال چه زمانی انجام می شود؟

دلایل زیادی وجود دارد ممکن است انجام سونوگرافی ترانس واژینال ضروری باشد، از جمله:

·        معاینه لگن یا شکم

·        خونریزی واژینال غیر قابل توضیح

·        درد لگن

·        حاملگی خارج از رحم (که زمانی رخ می دهد که جنین در خارج از رحم، معمولا در لوله های فالوپ لانه گزینی می کند)

·        ناباروری

·        بررسی کیست یا فیبروم رحم

·        بررسی محل قرارگیری IUD

پزشک همچنین ممکن است سونوگرافی ترانس واژینال در دوران بارداری را در موارد زیر توصیه کند:

·        کنترل ضربان قلب جنین

·        برای هر گونه تغییری که می تواند منجر به عوارضی مانند سقط جنین یا زایمان زودرس شود

·        بررسی جفت از نظر ناهنجاری

·        شناسایی منبع هر گونه خونریزی غیر طبیعی

·        تشخیص سقط جنین احتمالی

 

چگونه برای سونوگرافی ترانس واژینال آماده شویم؟

در بیشتر موارد، سونوگرافی ترانس واژینال به آمادگی خاصی از طرف شما نیاز ندارد.هنگامی که به مطب پزشک یا بیمارستان مراجعه می کنید و در اتاق معاینه هستید، باید لباس خود را از کمر به پایین درآورید و یک روپوش بپوشید.

بسته به دستور پزشک و دلایل انجام سونوگرافی، ممکن است لازم باشد مثانه شما خالی یا تا حدی پر باشد.مثانه پر به بلند شدن روده ها کمک می کند و اجازه می دهد تصویر واضح تری از اندام های لگنی تهیه شود.

اگر لازم باشد مثانه پر باشد، یک ساعت قبل از انجام سونوگرافی حدود یک لیتر آب و مایعات بنوشید. همچنین، اگر در چرخه قاعدگی خود هستید یا اگر لکه بینی دارید، باید قبل از سونوگرافی هر تامپونی را که استفاده می کنید بردارید.

 

عوارض انجام سونوگرافی ترانس واژینال چیست؟

هیچ عامل خطر شناخته شده ای در ارتباط با سونوگرافی ترانس واژینال وجود ندارد.انجام سونوگرافی ترانس واژینال در زنان باردار، هم برای مادر و هم برای جنین بی خطر است؛ زیرا در این تکنیک تصویربرداری از تشعشع استفاده نمی شود.

هنگامی که مبدل در واژن قرار می گیرد، ممکن است احساس فشار و در برخی موارد ناراحتی داشته باشید. این درد و ناراحتی باید حداقل باشد و پس از پایان تصویربرداری از بین می رود.اگر در طول معاینه احساس درد و ناراحتی شدیدی داشتید، حتماً به پزشک یا تکنسین اطلاع دهید.

مهارت و تجربه فردی که سونوگرافی ترانس واژینال را انجام می دهد، می تواند نقش مهمی در نتایج نهایی سونوگرافی و سلامت شما و کودکتان داشته باشد. مرکز رادیولوژی و سونوگرافی دکتر وهاب آقایی، با مجرب ترین کادر و بهترین دستگاه های تصویر برداری روز دنیا، 5 دهه است که سلامتی و تندرستی را به ارمغان آورده است و همواره آماده خدمت رسانی به مراجعین محترم خود می باشد.

 

نتایج سونوگرافی ترانس واژینال چه چیزی را نشان می دهد؟

اگر پزشک شما سونوگرافی را انجام دهد، ممکن است فورا نتایج خود را دریافت کنید.اگر یک تکنسین این روش را انجام دهد، تصاویر ذخیره شده و سپس توسط رادیولوژیست تجزیه و تحلیل می شوند. سپسرادیولوژیست نتایج را برای پزشک شما ارسال می کند.سونوگرافی ترانس واژینال می تواند به تشخیص بیماری های زیر کمک کند:

·        سرطان اندام های تناسلی

·        بارداری معمولی

·        کیست ها

·        فیبروم ها

·        عفونت لگن

·        حاملگی خارج رحمی

·        سقط جنین

·        جفت سرراهی (جفت کم ارتفاع در دوران بارداری که ممکن است نیاز به مداخله پزشکی داشته باشد)

 

سخن آخر

عملا هیچ خطری در ارتباط با سونوگرافی ترانس واژینال وجود ندارد، اگرچه ممکن است کمی ناراحتی را تجربه کنید.کل آزمایش معمولا کمتر از 30 تا 60 دقیقه طول می کشد و نتایج معمولا در کمتر از 24 ساعت آماده می شوند.

اگر پزشک نتواند تصویر واضحی دریافت کند، ممکن است درخواست تکرار آزمایش را بدهد.سونوگرافی لگن یا شکم گاهی قبل از سونوگرافی ترانس واژینال بسته به علائم شما انجام می شود.

اگر ناراحتی بیش از حد ناشی از سونوگرافی ترانس واژینال را تجربه می کنید و نمی توانید این روش را تحمل کنید، پزشک ممکن است سونوگرافی ترانس شکمی را انجام دهد. دراین روش پزشک ژل را روی شکم اعمال می کند و سپس از یک دستگاه دستی برای مشاهده اندام های لگن استفاده کند.

 https://www.drvahabaghai.com/

منبع:

https://www.healthline.com/health/transvaginal-ultrasound#outlook

https://www.insideradiology.com.au/transvaginal-ultrasound/