سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نحوه انجام ماموگرافی چگونه است؟

ماموگرافی غربالگری چیست؟

ماموگرافی غربالگری نوعی ماموگرافی است که معمولاً برای زنانی انجام می شود که هیچ علامت یا نشانه ای از سرطان سینه ندارند.ماموگرافی غربالگری منظم می تواند به کاهش تعداد مرگ و میر ناشی از سرطان سینه در بین زنان 40 تا 74 ساله کمک کند، زیرا تشخیص زودهنگام و شروع درمان در مراحل اولیه می تواند تاثیر به سزایی در جلوگیری از رشد و گسترش سرطان و خطرناک شدن وضعیت بیمار شود.

این روش تصویربرداری ممکن است خطرات و عوارض خاصی داشته باشد، از این رو بهتر است قبل از انجام آن با پزشک خود در مورد معایب و مزیت های ماموگرافی صحبت کنید.

ماموگرافی تشخیصی چیست؟

ماموگرافی تشخیصی برای افرادی انجام می شود که توده یا سایر علائم یا نشانه های سرطان سینه را دارند.اما این علائم نیز می توانند ناشی از یک بیماری سینه خوش خیم (غیر سرطانی) باشند.ماموگرافی، همراه با سایر آزمایش ‌ها و روش های تشخیصی، می‌تواند به پزشک کمک کند تا تشخیص دهد که آیا فرد سرطان دارد یا خیر.

ماموگرافی چگونه انجام می شود؟

در حین انجام ماموگرافی، لازم است فرد در مقابل یک دستگاه اشعه ایکس مخصوص یایستید. تکنسین سینه فرد را روی یک صفحه قرار می دهد. یک صفحه دیگر از بالا سینه را فشار می دهد، این صفحات سینه را صاف می‌ کنند و آن را ثابت نگه می ‌دارند. به همین دلیل نیز ممکن است در حین ماموگرافی کمی احساس فشار و ناراحتی داشته باشید.سینه دیگر نیز به همین ترتیب با اشعه ایکس، تصویربرداری خواهد شد.

سپس تکنسین چهار اشعه ایکس را بررسی می کند تا مطمئن شود که تصاویر نیازی به انجام مجدد ندارند.لازم است توجه داشته باشید که تکنسین نمی تواند نتایج ماموگرافی را به شما بگوید. نتایجماموگرافی هر زن ممکن است کمی متفاوت به نظر برسد، زیرا بافت سینه در افراد مختلف کمی متفاوت است و تشخیص نهایی بر عهده پزشک متخصص است.

 

چرا هنگام ماموگرافی لازم است سینه فشرده شود؟

فشرده سازی سینه را در جای خود نگه می دارد تا تاری تصویر اشعه ایکس را که می تواند در اثر حرکت بیمار ایجاد شود، به حداقل برساند.همچنین، فشرده سازی شکل سینه را یکنواخت می کند تا اشعه ایکس بتواند از مسیر کوتاه تری عبور کند تا به آشکار ساز برسد.این امر دوز تابش را کاهش می دهد و کیفیت تصویر اشعه ایکس را بهبود می بخشد.در نهایت، فشرده‌ سازی به تمام بافت ‌ها اجازه می ‌دهد تا در یک صفحه تصویر سازی شوند و ناهنجاری‌ های کوچک، کمتر با بافت پوشاننده پستان پوشانده شوند و قابل رویت باشند.

آیا ماموگرافی درد دارد؟

انجام ماموگرافی برای اکثر زنان ناراحت کننده است و برخی از زنان آن را دردناک می دانند.با این حال، انجام این روش فقط چند لحظه طول می کشد و احساس ناراحتی و درد پس از مدت کوتاهی برطرف می شود.احساس درد در هنگام ماموگرافی تا حد زیادی به مهارت تکنسین، اندازه سینه ها و میزان فشار دادن آنها بستگی دارد. همچنین هر چقدر به دوره پریود نزدیک تر باشید، ممکن است سینه ها حساس تر باشند. در نهایت، متخصص رادیولوژیست وجود علائم اولیه سرطان سینه و یا مشکلات دیگر را در نتایج حاصل از تصویربرداری بررسی می کند.

نکاتی برای انجام ماموگرافی

·        اگر قرار است ماموگرافی انجام دهید و اخیرا واکسن کرونا زده اید، از پزشک خود بپرسید که چه مدت پس از واکسیناسیون می توانید ماموگرافی را انجام دهید.

·        سعی کنید هفته قبل از پریود شدن یا در طول پریود ماموگرافی انجام ندهید، زیرا ممکن است در این دوره سینه حساس یا متورم شوند.

·        در روز ماموگرافی از دئودورانت، اسپری یا مام زیر بغل، عطر یا پودر استفاده نکنید.این محصولات می توانند به صورت لکه های سفید در اشعه ایکس مشاهده شوند.

چه زمانی نتایج ماموگرافی را دریافت می کنم؟

برخی شرایط و امکانات ممکن است زمان آماده شدن نتایج را تحت تاثیر قرار بدهد اما به طور کلی، معمولا در عرض چند هفته نتایج ماموگرافی را دریافت خواهید کرد.اگر در عرض 30 روز گزارشی از نتایج خود دریافت نکردید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا مرکز ماموگرافی تماس بگیرید.

ماموگرافی طبیعی

در قدم اول لازم است ماموگرافی را طبق فواصل زمانی توصیه شده ادامه دهید، زیرا این روش زمانی بهترین نتیجه را دارد که بتوان آنها را با نمونه های قبلی مقایسه کرد.این کار به رادیولوژیست اجازه می دهد تا با مقایسه نتایج، تغییرات ایجاد شده در سینه ها را بررسی کند.

ماموگرافی غیر طبیعی

ماموگرافی غیرطبیعی همیشه به معنای وجود سرطان نیست.اما در صورتی که نتایج غیر طبیعی باشه، لازم است قبل از تشخیص قطعی بیماری، ماموگرافی، آزمایش یا معاینات بیشتری صورت گیرد. در این شرایط ممکن است به یک متخصص سینه یا جراح ارجاع داده شوید، این موضوع لزوما به این معنی نیست که سرطان دارید یا نیاز به جراحی دارید.این پزشکان متخصص در تشخیص مشکلات پستان هستند و می توانند تشخیص دهند فرد با مشکل جدی روبه روست یا نه. پزشکان آزمایشات بعدی را برای تشخیص سرطان سینه یا عدم وجود سرطان انجام خواهند داد.

محدودیت های روش ماموگرافی چست؟

برای انواع خاصی از سینه ها، تفسیر ماموگرافی ممکن است دشوار باشد.این به این دلیل است که تنوع زیادی در تراکم بافت سینه ها در بین زنان وجود دارد.تصویربرداری از سینه های متراکم دشوارتر است و تشخیص تومور دشوارتر است.از این رو، حساسیت ماموگرافی در تشخیص سرطان می تواند در افراد مختلف، متفاوت باشد.

اهمیت مراجعه به کلینیک های تصویربرداری معتبر

تصویر برداری و غربالگری پستان در مراکز تصویربرداری و ماموگرافی معتبر و مجهز، می تواند نقش به سزایی در تشخیص زودهنگام و درمان موثر داشته باشد. کلینیک تصویربرداری دکتر وهاب آقایی، یکی از بهترین و مجهزترین کلینیک های تصویربرداری ایران است که با سابقه سالهای طولانی فعالیت موفق، نقش موثری در افزایش پیش آگهی و سلامت جامعه داشته است.

https://www.drvahabaghai.com/

 منبع:

https://www.cdc.gov/cancer/breast/basic_info/mammograms.htm

https://medlineplus.gov/mammography.html

https://www.nibib.nih.gov/science-education/science-topics/mammography