سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هزینه سونوگرافی داپلر جنین چقدر است؟

سونوگرافی داپلر جنین، یک ابزار سونوگرافی دستی است که از امواج صوتی برای گوش دادن به ضربان قلب جنین استفاده می کند.ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و ماماها از این وسایل پزشکی در اواخر سه ماهه اول بارداری به عنوان بخشی از مراقبت های معمول دوران بارداری استفاده می کنند.اخیرا، دستگاه های سونوگرافی داپلر جنین به صورت بدون نسخه (OTC) برای استفاده در خانه فروخته می شود. استفاده از این روش در خارج از محیط های پزشکی ممنوع است. به صورت کلی، به دلیل اینکه اثرات درازمدت آن بر روی جنین ناشناخته است، استفاده از آن ممکن است نتایج نادرستی در مورد جنین ارائه دهد.

 

سونوگرافی داپلر جنین چیست؟

داپلر جنینی نوعی سونوگرافی است که از امواج صوتی برای تشخیص صداهای جنین و جفت استفاده می کند.برخلاف اسکن اولتراسوند، داپلر جنین فقط صدا تولید می کند و تصویری تولید نمی کند.داپلرهای جنینی از دو قسمت پروب و واحد اصلی تشکیل شده است که توسط یک سیم به هم وصل شده اند.

صدای قلب جنین معمولا بین 110 تا 160 ضربه در دقیقه است.اغلب صدای قلب در پاسخ به فعالیت یا انقباضات تغییر می کند، به همین دلیل است که نظارت بر صدای قلب جنین در طول زایمان بسیار مهم است. ضربان قلب غیر طبیعی می تواند نشان دهنده این باشد که جنین اکسیژن کافی دریافت نمی کند یا مشکلات دیگری دارد. هنگامی که صدای قلب خارج از محدوده مورد انتظار قرار می گیرد، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ممکن است آزمایش یا مداخلات بیشتری را توصیه کند.

 

چه زمانی می توان سونوگرافی داپلر جنین انجام داد؟

قلب جنین در حدود هفته پنجم تا ششم بارداری شروع به تپیدن می کند.در همان زمان، ضربان قلب جنین ممکن است با سونوگرافی ترانس واژینال تشخیص داده شود.با این حال، قبل از اینکه بتوان ضربان قلب جنینی را با سونوگرافی داپلر جنین تشخیص داد، صداهای قلب باید کمی قوی تر شوند.

در حین بارداری

صدای قلب جنین را می توان با داپلر جنین معمولا در حدود هفته 10 تا 12 بارداری تشخیص داد. شرایط درهر بارداری و بدن های مختلف، متفاوت است، بنابراین تشخیص صدای قلب کودک می تواند کمی زودتر یا دیرتر از آن بازه زمانی اتفاق بیفتد.

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است سعی کند صدای قلب را با استفاده از داپلر جنین در اوایل هفته 10 تشخیص دهد، اگر هنوز صدای قلب کودک قابل شنیدن نباشد، جای نگرانی نیست. همچنین لازم به ذکر است که صدای قلب جنین در هفته 10 تا 12، همیشه نمی تواند نشان دهنده یک مشکل اساسی باشد.برخی از دلایلی که ممکن است صدای قلب جنین در اوایل بارداری تشخیص داده نشود عبارتند از:

·        تاریخ شروع بارداری اشتباه محاسبه شده است.

·        رحم مادر کج شده باشد، این موضوع تشخیص صدای قلب جنین را دشوار می کند.

·        صدای ضربان های جفت، از صدای ضربان قلب جنین قوی تر باشد.

·        چاقی و لایه های چربی شکم مادر، مانع شنیدن صدای آرام قلب می شود.

·        استفاده از داپلر خانگی نیز ممکن است نتایج نادرستی به شما بدهد.

اگر پزشک یا مامای در دریافت صدای قلب جنین مشکلی احساس کند، به خصوص اگر نزدیک به هفته 12 بارداری باشید، ممکن است سونوگرافی را توصیه کنند. این روش می تواند فعالیت قلب را با حساسیت و دقت بالا، از اوایل هفته پنجم یا ششم بارداری به بعد، بررسی کند.

با شروع سه ماهه دوم، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است از داپلر جنین، در هر ویزیت تا قبل از تولد استفاده کند.

در طول زایمان

علاوه بر بررسی در طول ویزیت های قبل از زایمان، ضربان قلب کودک شما در طول زایمان نیز ارزیابی می شود.اگر به طور مداوم با یک مانیتور الکترونیکی جنین تحت نظر قرار نمی گیرید، پزشک، ماما، پرستار یا سایر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ممکن است به طور متناوب ضربان قلب کودک شما را با داپلر جنین بررسی کنند.

مانیتورینگ متناوب با داپلر معمولا هر 15 تا 30 دقیقه در مرحله اول زایمان و هر 5 تا 15 دقیقه در مرحله دوم انجام می شود.افرادی که عوارض بارداری را تجربه می کنند، بیشتر تحت نظر قرار می گیرند.

 

آیا سونوگرافی داپلر جنین بی خطر است؟

داپلر جنینی دستگاه‌های پزشکی هستند که برای استفاده توسط متخصصان پزشکی طراحی شده‌اند. سونوگرافی داپلر جنین، هنگامی که توسط متخصصان آموزش دیده در یک محیط پزشکی استفاده می شود، برای استفاده در دوران بارداری بی خطر در نظر گرفته می شود.

در حالی که در حال حاضر هیچ شواهدی دال بر مضرات استفاده از داپلر وجود ندارد، سازمان غذا و دارو (FDA) توصیه می‌کند که از داپلر جنین OTC استفاده نکنید زیرا اثرات استفاده مکرر ناشناخته است.همچنین، هنگامی که یک فرد آموزش ندیده از داپلر استفاده می کند، اطلاعات دستگاه ممکن است به اشتباه تفسیر شود و باعث ایجاد هشدار غیر ضروری یا احساس امنیت کاذب شود. در نتیجه، انجام این روش در مراکز تصویربرداری معتبر اهمیت بالایی دارد.

مهارت و تجربه فردی که سونوگرافی داپلر را انجام می دهد، می تواند نقش مهمی در نتایج نهایی سونوگرافی و سلامت شما و کودکتان داشته باشد. مرکز رادیولوژی و سونوگرافی دکتر وهاب آقایی، با مجرب ترین کادر و بهترین دستگاه های تصویر برداری روز دنیا، 5 دهه است که سلامتی و تندرستی را به ارمغان آورده است و همواره آماده خدمت رسانی به مراجعین محترم خود می باشد.

 

هزینه سونوگرافی داپلر جنین چقدر است؟

مانیتور داپلر جنین دستگاهی است که معمولا در معاینات قبل از تولد برای ترجمه صداهای ضربان قلب نوزاد، با استفاده از اثر داپلر به سطح قابل شنیدن، استفاده می شود.این روش غیر تهاجمی به عنوان بخشی از مراقبت های معمول دوران بارداری انجام می شود. دستگاه های داپلر خانگی معمولا حدود 110 تا 120 دلار آمریکا قیمت دارند.

مراکز تصویربرداری معتبر، با توجه به نیازهای اختصاصی هر فرد، لیست قیمت های مربوط به روش های تصویربرداری را به شما ارائه خواهند داد. این هزینه ها با توجه به نواحی مدنظر جهت مطالعه، نوع و مدل دستگاه های مرکز و نوع بیمه فرد، می تواند متفاوت باشد. بیمه های مختلف، درصدهای مختلفی از هزینه های تصویربرداری را پوشش می دهند، از این رو برای اطلاع دقیق تر از هزینه های سونوگرافی داپلر جنین با پزشک یا درمانگر خود مشورت کنید.

 https://www.drvahabaghai.com/

منبع:

https://www.verywellhealth.com/fetal-doppler-5119457

https://www.news-medical.net/Clinical-and-Diagnostics/Fetal-Dopplers