سفارش تبلیغ
صبا ویژن

همه چیز درباره رادیولوژی

رادیولوژی که به عنوان تصویربرداری تشخیصی (diagnostic imaging) نیز شناخته می شود، روشی است که با کمک آن می توان از قسمت های مختلف بدن، تصویر یا عکس تهیه کرد. رادیولوژی به صورت تخصصی در شاخه ای از پزشکی که از فناوری تصویربرداری برای تشخیص و درمان بیماری ها استفاده می کند، مطالعه می شود.این رشته شامل دو حوزه رادیولوژی تشخیصی و رادیولوژی مداخله ای است که در هر دو از انرژی تابشی برای تشخیص و درمان بیماری ها استفاده می کنند.

چه کسی رادیولوژی را انجام می دهد؟

یک رادیولوژیست نتیجه یک تست تصویربرداری خاص را بررسی می کند تا به کمک تصاویر موجود، بتواند تشخیص پزشک را ارزیابی و پشتیبانی کند. رادیولوژیست ها معمولا پزشکانی هستند که تحصیلات تخصصی آنها متمرکز بر تفسیر تصویربرداری های پزشکی می باشد. تکنسین رادیولوژی نیز دستگاه های مربوط به رادیولوژی را تنظیم می کند و در انجام تصویربرداری نقش اساسی دارند.پس از انجام تصویربرداری توسط تکنسین رادیولوژی، رادیولوژیست ها گزارش هایی از تفسیر خود را به پزشکان بالینی ارجاع می دهند.

رادیولوژی تشخیصی چیست؟

رادیولوژی تشخیصی به متخصصان مراقبت های بهداشتی کمک می کند تا ساختارهای داخل بدن شما را ببینند.پزشکانی که در تفسیر این تصاویر تخصص دارند، رادیولوژیست تشخیصی نامیده می شوند.تصاویر تشخیصی، به رادیولوژیست یا سایر پزشکان کمک می کند تا بتوانند کارهای زیر را انجام دهند:

·        علت ایجاد علائم یک بیمار را تشخیص دهند.

·        نحوه پاسخ بدن بیمار به درمان را بررسی کنند.

·        افراد در معرض خطر را غربالگری کنند.

روش های رادیولوژی تشخیصی

روش های رایجی که رادیولوژی تشخیصی در آن کاربرد دارد، عبارتند از:

·        توموگرافی کامپیوتری یا سی تی (CT)

·        فلوروسکوپی

·        تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

·        ماموگرافی

·        مطالعات پزشکی هسته ای (Nuclear Medicine) که شامل تست هایی مانند اسکن استخوان، اسکن تیروئید و تست استرس قلبی تالیم است.

·        اشعه ایکس

·        توموگرافی انتشار پوزیترون (PET) یا PET-CT زمانی که با CT ترکیب شود.

·        سونوگرافی

رادیولوژی مداخله ای چیست؟

رادیولوژیست های مداخله ای از روش های تصویربرداری مختلف مانند CT، سونوگرافی، MRI و فلوروسکوپی به عنوان راهنما در روش های دیگر استفاده می کنند. اینتصویربرداری هنگام قرار دادن کاتتر، سیم و سایر تجهیزات در بدن مفید است.

پزشکان از این فناوری برای تشخیص یا درمان بیماری در هر قسمت از بدن استفاده می کنند. این روش ها کمک می کند تا پزشک بدون اینکه با جراحی قسمتی از بدن را باز کند یا بخواهد با فرستادن دوربین داخل بدن را مشاهده کند، بتواند همزمان با انجام کار تشخیصی یا درمانی خود، به قسمت های داخلی بدن اشراف داشته باشد. رادیولوژیست های مداخله ای اغلب در درمان سرطان ها یا تومورها، انسداد شریان ها و سیاهرگ ها، فیبروم های رحم، کمردرد، مشکلات کبدی و مشکلات کلیوی نقش اساسی دارند.

دستگاه های رادیولوژی

رادیولوژی در طول سال های اخیر پیشرفت زیادی کرده است، به پیشرفت بسیاری از زمینه ها در پزشکی کمک کرده و دقت تشخیص را بهبود بخشیده است.لیست تجهیزات و دستگاه های رادیولوژی به شرح زیر است:

·        دستگاه سونوگرافی

·        آندوسکوپ

·        دستگاه اسکن توموگرافی کامپیوتری (C T)

·        دستگاه اشعه ایکس

·        دستگاه اکوکاردیوگرافی

·        شتاب دهنده خطی

سخن آخر

رادیولوژی برای تشخیص بسیاری از بیماری ها به ویژه سرطان، بسیار حیاتی و ضروری است؛ زیرا تشخیص زودهنگام بیماری، می تواند نقش اساسی در درمان موفق داشته باشد. امروزه پزشکان در اغلب موارد به نتایج رادیولوژی تکیه می کنند تا تشخیص و روند درمانی بیمار را تعیین کنند.رادیولوژیست ها پزشکانی هستند که در تفسیر نتایج این روش تصویربرداری، تخصص دارند. پزشک معمولا پس از مشاهده نتایج رادیولوژی تشخیصی و توضیحاتی که رادیولوژیست ارائه داده است، می تواند علت اصلی بیماری یا شرایط خاص را به صورت قطعی تشخیص داده و روش درمانی مناسب را انتخاب کند.

از آنجایی که نتایج تست های تصویربرداری، نقش بسیار کلیدی در روند درمان و بهبود بیمار دارند، انجام این تست ها در کلینیک های معتبر نیز یک اصل اساسی محسوب می شود. مرکز رادیولوژی و سونوگرافی دکتر وهاب آقایی، یکی از بهترین مراکز تصویربرداری تهران محسوب می شود.

https://www.drvahabaghai.com/